Jak uspořit Česko k ekonomickému kolapsu
Zatímco česká média píší o schválené pomoci domácnostem ve výši 5000 Kč na dítě do 18 let a limitu příjmu milionu korun brutto ročně a o problematické slevě cca 1,50 Kč ze spotřební daně na benzín a naftu, tuzemské podniky jsou ve stále zoufalejší situaci. Drtí je meziroční růst cen elektřiny a plynu až na pětinásobek.
Vláda Petra Fialy ve snaze ideologicky se zcela distancovat od rozhazovačných dob za expremiéra Andreje Babiše s produkovaným kumulovaným deficitem státního rozpočtu cca 900 miliard se očividně rozhodně drží zásady: Než abychom pomohli tomu, kdo to nepotřebujeme, raději nepomůžeme nikomu. Vláda ČR soustřeďuje na formy tzv, nepřímé pomoci, na možnost získání státní záruky na podnikové úvěry, na dotace úroků, na příspěvky na projekty úspor energie a pod. O vzniku státního obchodníka s energií, míněno šéfem Ministerstva průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou vlastně jen na zemní plyn, se už dva měsíce jen mluví. Z možného zásahu proti německým cenám elektřiny, za které v tuzemskou elektřinu českým subjektům prodává monopolní a ze 70 % státem vlastněný ČEZ, zůstalo jen mediální vyjádření premiéra Fialy, že existuje úvaha o rozdělení ČEZ. V České televizi 5. června prohlásil vicepremiér Ivan Bartoš, že do září by měl být připraven projekt zlevněného tarifu elektřiny.
Řada zemí EU se rozhodla energetickému šoku čelit plošnými opatřeními, zastropováním cen i zásadním snížením či vynulováním daní a finančními kompenzacemi. I když ekonomičtí experti se v názorech na tyto kroky různí s tím, že se tím může prohlubovat deficit dané komodity a že bude složité se k „normálu“ zase vrátit, obyvatelé i podniky v daných zemích to pozitivně kvitují.
Pasivitu a váhavost pětikoaliční vlády ČR nyní začaly ostře kritizovat jejich podnikatelské svazy. V neděli 5. června v Otázkách Václava Moravce jinak velmi korektní a pozitivně naladěný viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar v přítomnosti vicepremiéra Bartoše prohlásil, že vláda nedělá pro pomoc průmyslu a podnikatelům nic. V dnešních (7.6.) Lidových novinách prezident Hospodářské komory (HK) Vladimír Dlouhý na otázku, zda si myslí, že se podnikatelé dočkají nějaké přímé pomoci nebo kompenzace, skepticky odpověděl: „Nedočkají. Musíme si to otevřeně říct.“ Celý rozhovor se šéfem HK je nadepsán příznačným titulkem: „Dlouhý: Firmy čeká běh údolím smrti“. Komora i Svaz průmyslu a dopravy se tak připojily k tvrdé kritice ze strany Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků z 20. dubna, která varovala, že jejich členské firmy budou muset začít propouštět.
Připomeňme si, že klíčovým prvkem dekarbonizační politiky EU pod názvem Green Deal se stalo zavedení uhlíkové daně ve formě emisních povolenek, jež postupně vinou vstupu spekulantů ze zemí mimo EU zdražily z 5 eur za tunu vypuštěného CO2 až na 100 eur, když v současnosti stojí přes 80 eur. Ty samozřejmě zdražily cenu elektřiny, která ale explodovala po prudkém zdražení zemního plynu, z něhož se masivně v EU a zejména v Německu vyráběla elektřina náhradou za uhlí. Elektřinu tak zdražil plyn více než povolenky, což v poslední době vedlo k tlumení produkce z plynu a k návratu k emisnímu uhlí.
Už v roce 2020 proto Česko následovalo jiné členské země EU a zavedlo možnost kompenzace vysokých nákladů cen elektřiny pro velké průmyslové podniky, jež jsou placeny právě z výnosů z emisních povolenek. Za rok 2021 dostane 31 tuzemských firem kompenzace 776 milionů Kč, přičemž podle Týdeníku Hrot 40 % z částky získají výrobci oceli a surového železa, zhruba čtvrtina připadne papírenskému průmyslu, kolem 15 % dostanou výrobci chemických látek a dvanáct procent rafinérský průmysl. Nepřekvapí, že přes 80 % příspěvků poputuje k podnikům z Moravskoslezského a Ústeckého kraje. Němci ze stejného důvodu vyplatili 900 podnikům kompenzace ve výši v přepočtu 13,7 miliardy korun, ovšem vláda v Berlíně finančně pomáhá 200 největších podniků formou dotací odběru energie ze zelených zdrojů“ a dokázala z fondů EU přesměrovat na pomoc německým podnikatelům 11 miliard eur (cca 275 miliard korun).
Smutnou vypovídací hodnotu má fakt, že dle směrnic EU je možno dávat zpět na kompenzace podnikům až 25 % výnosů z prodeje emisních povolenek, za rok 2021 přitom bylo do českého státního rozpočtu zinkasováno 19 mld. korun, místo limitních 4,75 mld. bylo ovšem vyplaceno jen oněch 776 milionů korun. Jsou ovšem EU země, které s limity stanovenými Bruselem hlavu nelámou a vrací do ekonomiky z povolenek daleko více peněz. Jsou to Belgie, Francie, Finsko a Lucembursko, přičemž v posledně jmenované zemi je to dokonce více než šedesát procent.
Dle zjištění think tanku Realistická energetika a ekologie u vedení Ministerstva životního prostředí ČR se pro rok 2022 předpokládá výnos z emisních povolenek ve výši až 14 miliard, přičemž kompenzace nepřímých nákladů, pokud je schválí vláda, by mohly být ve výši cca 800 mil. Limit EU by umožnil vrátit podnikům ale 3,5 miliardy. Zatímco je sice pravdou, že energetické náklady rostou řadě evropských firem stejně raketově, hůře či nulově nastavená vládní podpora významně zhoršuje konkurenceschopnost českého průmyslu. Přitom ten má nejvyšší podíl na tvorbě HDP ze všech zemí EU a jeho produkty tvoří klíčovou náplň českého exportu.
Je možné chápat snahu vlády o snížení deficitu státního rozpočtu, ale s inflací přesahují 14 % s rizikem dalšího růstu (a také zvýšení úrokových sazeb pro podniky i domácnosti) směřuje česká ekonomika mílovými kroky ke stagflaci. Aby nastala dokonalá ekonomická bouře, pak by se k vysoké inflaci a mizernému růstu či dokonce poklesu HDP mohla přidat ještě vzrůstající nezaměstnanost v důsledku bankrotujících firem, což by ekonomicky vymklo vládě z rukou otěže racionálního řízení ekonomiky i společnosti. Vláda přitom na to prostředky má, vždyť z veškerého růstu cen elektřiny, plynu a pohonných hmot putují do státní kasy desítky miliard korun navíc jen z DPH.
Jak autor napsal ve svých předchozích blozích, například zde, vláda ČR musí začít řešit příčiny drahé energie. Ta není v ruské agresi na Ukrajině, ale v důsledcích naprosto urychlované a ekonomicky nezvládnutelné EU politice dekarbonizace a ideologie Green Deal. I když nebude mít ČR zatím dostatek unijních spojenců pro revizi této politiky, nesmí se vláda v Bruselu trpně podvolovat a být naopak aktivitní, při obraně národních zájmů zásadová i kontroverzní. Do té doby musí udělat vše pro doslova přežití českého průmyslu a pro maximální omezení škod prudkého snížení životní úrovně českých občanů.
Diplomatické kecy, úsměvy a poplácávání si vzájemně po zádech na jednáních v Bruselu nikoho v Česku neohromí. Naopak tzv. eurohujerství by vládní koalici posléze voliči tvrdě spočítali. Nadcházející unijní předsednictví Česka dává vládě mimořádnou šanci, aby se chopila obrany legitimních národních zájmů.
Milan Smutný
Šokují zpověď místopředsedkyně EK V. Jourové o nereálnosti tzv. Zelené dohody EU
Pět let je hlavním tématem politiky EU boj s CO₂. Jeho neutralizace do roku 2050 prý omezí klimatickou změnu. Tvrdé dekarbonizační nástroje ale srážejí ekonomiku EU na kolena. Nový Evropský parlament bude muset reagovat.
Milan Smutný
Solární lobbisté chtějí ještě větší tunel do veřejných financí než ten současný
Solární elektrárny se od 2022 díky dotačním miliardám dostaly opět na výsluní. Nyní ČEZ a další chtějí stavět opět velké FVE. Snaha solární lobby získat pro ně provozní dotace je pokusem o nový obří tunel do veřejných financí.
Milan Smutný
Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů
Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.
Milan Smutný
Za e-autem v Německu zůstávají emise CO2 emise dvakrát vyšší než ze spalovacích motorů
Klíčovým prvkem dekarbonizační ideologie EU je nadirigovaný přechod na povinnou elektromobilitu od roku 2035. Ovšem emise CO2 z čistě elektrických vozů jsou však podle německé analýzy dvakrát vyšší než u spalovacích aut.
Milan Smutný
Zazvonil zvonec a pohádkám o čisté elektromobilitě v EU je konec
V pondělí večer 4. března vybuchla v sídle EU v Bruselu bomba, aniž by si toho klíčová média všimla: Evropský parlament přijal na návrh Evropské komise usnesení, že elektrické auto není automaticky klimaticky neutrální auto.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Havaroval vrtulník prezidenta Íránu Raísího, vracel se z otevření přehrady
Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...
Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty
Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...
Přes AI zneužili její tvář k propagaci Ruska v Číně. Urážlivé, říká Ukrajinka
„Bylo to děsivé.“ Tak shrnula 21letá ukrajinská studentka Olha Lojeková moment, kdy svůj obličej...
Změnila se koncepce péče o válečné veterány. Chybí ženský prvek, stěžují si
Minulý rok představila ministryně obrany Jana Černochová se šéfem odboru pro válečné veterány a...
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...
- Počet článků 121
- Celková karma 36,32
- Průměrná čtenost 2365x