Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Proč v Česku nemůže vzniknout gigafactory na výrobu baterií elektroaut

Koncern VW dnes oznámil – a česká vláda potvrdila – že nemá zájem postavit u Plzně novou továrna na baterie pro elektrická auta. Prudce klesající zájem o elektromobily a drahota elektřiny v Česku to znemožňují.

Po pondělním jednání s předsedou vlády ČR Petrem Fialou dnes předseda představenstva koncernu Volkswagen Oliver Blume v podstatě vyslovil finální ortel nad projektem gigafactory v Líních u Plzně, do něhož česká vláda investovala hodně politického kapitálu. „Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě.“ Jak dodal, VW má už vybrané tři místa pro výrobu baterií v Německu, Španělsku a Kanadě. V reakci na to se ministr průmysl a obchodu ČR Jozef Síkela holedbal, že vláda má připraveno jednání s pěti jinými investory.

Zahraniční média dnes přinesla zprávu, v níž finanční šéf koncernu VW Arno Antlitz přiznal pokles letošních evropských nových objednávek na elektromobily koncernu z loňských 300 000 na polovinu. Evropa se přitom podílí z 64 % na celkových světových prodejích elektrických vozů všech značek koncernu, jehož součástí je i Škoda Auto. V německých závodech na výrobu elektroaut začalo propuštění.

V obsahu sdělení šéfa Volkswagenu je skryta odpověď, proč Česko obdobnou gigafactory nemůže postavit. Jestliže totiž v konkurenci s Českem vítězí tak špičkově mzdově nákladové země jako Německo či Kanada, koncern VW logicky nenachází v ČR zásadní výhodu pro zlevnění produkce baterií ani s nízkou úrovní mezd a platů v ČR. Hlavní překážkou je totiž cena elektřiny, která je stejná jako v Německu, kde ji ovšem Berlín průmyslu bohatě dotuje. Levnější čeští zaměstnanci asi s 5% podílem personálních nákladů na celkových to nemohou zachránit. Šéf VW Blume před měsícem v jednom interview řekl, že pro VW je kvůli nízké ceně elektřiny v Kanadě ekonomičtější baterie vyrobit tam i přes náklady na zaoceánskou dopravu. Šéf VW označil limitní cenu pro konkurenceschopnost této automobilky v přepočtu 1,70 Kč za kWh. Češi platí nyní 5krát tolik a více, a ještě bude hůře vinou nákladů na dekarbonizační politiku v důsledku stále větší instalované kapacity nestabilních zdrojů energie. Jenom čeští vládní politici se bojí říkat lidem pravdu.

Gigafactory pro Česko není spojena s žádnou vědeckou základnou, je to tedy zase jen čistě montovna, které v drtivé většině pro zahraniční investory sloužili v rámci economy of scale k úsporám a vlastně dotování svých průmyslových stanovišť v mzdově náročných zemích Západu.  Navíc je pracovní trh
v  ČR vyčerpaný, o to ještě více právě na Plzeňsku. Takže bychom pro plzeňskou gigafactory dovezli až 5000 zahraničních dělníků a jejich pozice zaplatili vládní podporou? Česká vláda by možná mohla nějakého jiného zájemce pro obdobný projekt „zlomit“ jen tím, že ho z většiny zadotuje z peněz českých daňových poplatníků. Ale na to je díra ve státní pokladně příliš velká.  

Zrušení projektu gigafactory je ale velkým varováním pro vládu a celý český průmysl a další zahraniční investory. Až neuvěřitelně rychle bude za dva či tři roky emisními povolenkami zničena drtivá většina kapacit na výrobu elektřiny i tepla z uhlí. Nové kapacity plynových elektráren bez kapacitních plateb a bez dlouhodobé perspektivy nikdo v ČR nepostaví. Nové jaderné bloky zde budou plně funkční až ve 40. letech. To, co je ze schváleného klimaticko-energetického plánu vlády ČR z 18. října jasné, je jen překotné zavírání uhelných zdrojů a bohatými dotacemi motivovaná kapacita nových solárních a snad i větrných zdrojů. Od října do března náš průmyslu ani 10násobná plánovaná kapacita solárů nezachrání. Budou chybět desítky procent v bilanci zajištění země a průmyslu stabilní elektřinou, kterou nebude dle státní firmy ČEZPS ani odkud dovézt. Naopak, posílení a správa sítě kvůli obří kapacitě nespolehlivých přerušovaných zdrojů ze solárů i větru mnohonásobně zvýší regulované položky ceny elektřiny na nepřijatelnou úroveň.

Nad tím, že v ČR gigafactory nebude, není nutno plakat. Podstatně horší je to s blízkou budoucností české energetiky a tím i celé ekonomiky. Navíc v kontextu faktu, že Česko zaostává v dopravní i jiné infrastruktuře, přebujelé státní správě a její byrokratickým překážkám byznysu, neprodukuje dostatečně kvalifikované pracovní síly a jeho dotační a sociální velkorysá dávková politika omezila motivaci lidí k práci a úspěchu. Lze se tedy ještě divit, že Česká republika jako jediná členská země EU se po covidové krizi ještě nevrátila k hospodářskému růstu?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Milan Smutný | středa 1.11.2023 23:30 | karma článku: 41,87 | přečteno: 3330x
  • Další články autora

Milan Smutný

Šokují zpověď místopředsedkyně EK V. Jourové o nereálnosti tzv. Zelené dohody EU

Pět let je hlavním tématem politiky EU boj s CO₂. Jeho neutralizace do roku 2050 prý omezí klimatickou změnu. Tvrdé dekarbonizační nástroje ale srážejí ekonomiku EU na kolena. Nový Evropský parlament bude muset reagovat.

25.4.2024 v 14:07 | Karma: 34,89 | Přečteno: 1151x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Solární lobbisté chtějí ještě větší tunel do veřejných financí než ten současný

Solární elektrárny se od 2022 díky dotačním miliardám dostaly opět na výsluní. Nyní ČEZ a další chtějí stavět opět velké FVE. Snaha solární lobby získat pro ně provozní dotace je pokusem o nový obří tunel do veřejných financí.

10.4.2024 v 23:37 | Karma: 29,04 | Přečteno: 762x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma: 36,44 | Přečteno: 1043x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Za e-autem v Německu zůstávají emise CO2 emise dvakrát vyšší než ze spalovacích motorů

Klíčovým prvkem dekarbonizační ideologie EU je nadirigovaný přechod na povinnou elektromobilitu od roku 2035. Ovšem emise CO2 z čistě elektrických vozů jsou však podle německé analýzy dvakrát vyšší než u spalovacích aut.

18.3.2024 v 1:46 | Karma: 45,30 | Přečteno: 10164x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Zazvonil zvonec a pohádkám o čisté elektromobilitě v EU je konec

V pondělí večer 4. března vybuchla v sídle EU v Bruselu bomba, aniž by si toho klíčová média všimla: Evropský parlament přijal na návrh Evropské komise usnesení, že elektrické auto není automaticky klimaticky neutrální auto.

9.3.2024 v 0:10 | Karma: 46,92 | Přečteno: 22799x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Požár století: Drogově závislý podivín čelí obžalobě z ohnivé apokalypsy

16. května 2024  7:53

Zničených 1600 hektarů lesa, shořelé domy, škoda 350 milionů korun. Před ústeckým krajským soudem...

Slunečno a teplo se na pár dní loučí. O víkendu přijdou přeháňky i bouřky

16. května 2024  7:18

Podle předpovědi počasí má být na většině území ČR slunečno a teplo. Nicméně déšť nebo přeháňky ve...

Volal na Fica, ať jde blíž, pak začal střílet, líčí svědci atentátu

16. května 2024  7:06

Lidé, kteří stáli v bezprostřední blízkosti atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica,...

Hrajeme o lístky na finále MS v hokeji. S iDNES Premium na 3 měsíce za 49 korun

3. května 2024,  aktualizováno  16.5 7:06

Mistrovství světa v hokeji je v plném proudu a při této příležitosti přichází iDNES Premium s...

  • Počet článků 121
  • Celková karma 36,30
  • Průměrná čtenost 2365x
Celý život jsem pracoval v komunikaci, napřed jako novinář s tematikou zahraniční politiky. Dodnes mne formuje šok z hrůz kambodžské genocidy spáchané v 70. letech Rudými Khmery. Byla naplánována jako maoistické sociální inženýrství a míněna  jako "náprava společnosti" zničením všeho, co nejsou a netvoří rolníci. Proto stoupence dnešní ideologie "zelené revoluce" s obdobnými zničujícími dopady na ekonomiku a společnost nazývám Zelenými Khmery. Přidal jsem do spolku českých vědců a expertů (realisticka.cz), protože v důsledku násilně prosazované totální elektromobility tuším existenční ohrožení dosud nejvýznamnější společnosti Škoda Auto a celého autoprůmyslu v EU. Byl jsem totiž  také 11 let mluvčím automobilky. Stabilní a cenově dostupná elektřina není komoditou, je to základní podmínka fungování naší civilizace.     

Seznam rubrik