Neděle 10. prosince 2023, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 10. prosince 2023 Julie

“Čistá mobilita“ se začíná podobat ideologii „čisté rasy“

14. 11. 2022 7:00:00
Jestliže si někteří bláhovci mysleli, že na nákup svého poslední auta se spalovacím motorem mají ještě čas, než v roce 2035 přijde zákaz prodeje takových nových aut, tak je norma Euro 7 vyvedla z omylu.

Emisní norma Euro 7, kterou po více než ročním odkladu schválila Evropská komise, ještě rychleji zatluče hřebíček do rakve aut se spalovacími motory, než jsme se po nedávném odsouhlasení úplného zákazu konvenčních aut orgány Evropské unie od roku 2035 domnívali. Lobbisté automobilového průmyslu si nesprávně mysleli, že přesvědčili unijní experty, že Euro 7 by neměla dále ztvrzovat podmínky pro provoz spalovacích aut, když to přece mají už za 12 let už spočítané.

Nově se totiž nastavují podmínky, které – pokud to automobilky vůbec stihnou změnou technologií zavést do 1. července 2025 – dále zpřísní a tím také zdraží současná auta se spalovacími motory. Pokud návrh schválí členské státy a Evropský parlament, měla by pravidla pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později. Nicméně po hladkém průběhu nedávného odsouhlasení úplného zákazu prodeje nových aut na benzín a naftu po roce 2035, přičemž za českého předsednictví EU, to zřejmě unijní zelení ideologové považují jen za formalitu.

O co jde? EU přitom chce, aby se emise oxidů dusíků (Nox) snížilo ve srovnání s předchozí normou Euro 6 o 35 procent. Mají se snížit emise pevných částic vypouštěných do ovzduší. Norma Euro 7 sladí limity pro benzinová a dieselová auta, kdy limit 60 miligramů na kilometr pro benzínové motory začne nově platit i pro diesely (dosud 80 miligramů/km). Zároveň má dojít také ke snížení výfukových plynů o 13 procent. Evropská komise požaduje, aby se vozy pohybovali ve vytyčeném emisním pásmu i při cestách, jež jsou kratší než 10 kilometrů. Vyřešit fázi studených startů, logicky spojených s nejvyššími emisemi, to by byl úkol hodný Toma Cruise v dalším pokračováním filmové série Mission Impossible.

Velmi podstatné je to, že všechny emisní limity včetně spektra teplot se musí plnit pro dané auto 10 let a při ujetí 200.000 km, to je zdvojnásobení staří a počtu km proti současnosti. Takže se zřejmě automaticky počítá s tím, že řada nově vyrobených aut s aplikovanou emisní normou Euro 7 posléze neprojde prověrkou (v ČR v STK) nebude se smět vrátit na silnice.

Jak se dalo očekávat, Evropská komise si vzala do hledáčku své odstřelovací pušky proti spalovacím autům hybridy, které si mohou dosud na svých registračních značkách psát značku elektrických vozů. Plug-in hybridy budou dálkově sledovány a v centrech měst bude přepínání na elektrický pohon vynucováno. Pokud řidič i po upozornění na slábnoucí kapacitu baterie pojede dále, kdy dosud mohl samozřejmě použít spalovací motor a nedojde-li na včasné nabití baterie, software vůz zastaví. Orwellův „Velký bratr“ už nám přebírá otěže centrálního bruselského mozku a vzkazuje zájemcům o hybridy, aby na tohoto koně jako na dopravního outsidera už nesázeli.

Aby se asi neřeklo, norma Euro 7 také zpřísňuje některé parametry pro elektromobily, kdy např. železitý prach z brzd má klesnout o 27 procent. Elektromobily sice mají vinou půltunové i těžší baterie hmotnost větší o 40 % proti konvenčním autům, ale Euro 7 je zde velmi benevolentní, protože pro opotřebení pneumatik bude ještě „upřesněna metodika“ a tedy i cílové hodnoty. Bude se také prověřovat životnost baterie, ale nadále se akceptuje skutečnost, že po 8 letech provozu může baterie elektromobilu ztratit 30 % původní kapacity, tedy i dojezdu. Zkusme si představit, že auto se spalovacím motorem by po osmi letech mohlo mít legálně o třetinu menší výkon.

Naprosto šibeniční termíny pro aplikaci nové normy Euro 7 těžko lze sotva jinak hodnotit než jako záměr a schválnost pro rychlejší popravu aut se spalovacím motorem. Při běžném vývojovém cyklu aut 5 až 7 let to asi řadu automobilek dovede k rezignaci na spalovací motory úplně, ostatním zřejmě v důsledku nových emisních limitů dále podstatně zdraží auta na benzín a naftu. Elektromobilita se totálně a totalitně prosazuje navzdory stále novým faktům, že to není způsob, jak zlepšit životní prostředí.

Švédská automobilka Volvo, kterou vlastní čínská obří automobilka Geely, jež se hodně věnuje i elektromobilitě, po zevrubné analýze konstatovala, že kvůli emisně špinavé výrobě baterie se může elektromobil dostat na nulové emise CO2 až po ujetí 50.000 km. Ovšem jen za předpokladu, že se bude jeho baterie nabíjet jen z bezemisních zdrojů (slunce, vítr, atom). To potvrzuje výzkum prestižní bruselské organizace Green NCAP, která konstatovala, že v situaci nadpoloviční výroby elektřiny v Německu z emisních zdrojů se e-auto srovná s konvenčním na benzín na emisní nulu po ujetí 130.000 km a ve srovnání s naftovým až po ujetí více než 200.000 km. Takovou porci kilometrů ovšem záruka (a životnost) na běžné plně elektrické vozy nepředpokládá. S výsledky Green NCAP korespondují také závěry studie vědců Českého vysokého učení technického. Kromě severských zemí a jaderné Francie zatím většina zemí EU včetně Česka (cca 45 % podíl výroby z uhlí) závisí ve výrobě elektřiny a tudíž i nabíjení elektromobilů z větší části na fosilních palivech.

Zhoršují se také předpoklady pro další prodejnost elektrických vozů, jejichž nejúspěšnější odbyt je spojen v západní Evropě s dotacemi. S ohledem na stále větší problémy s deficity státních financí všech zemí EU jsou již připraveny plány na postupné zrušení těchto mnohamiliardových dotačních výdajů.

Jak na podzim roku 2021 konstatovala Deutsche Bank v hodnocení největších dotací na elektroauta v EU právě v Německu, tento systém, který každé e-auto v SRN zvýhodňuje celkově až o 20.000 eur (cca 490.000 Kč), nadále prohlubuje sociální nerovnost v zemi, kde tak méně majetní ze svých daní spolufinancují nákup 2. či 3. elektrického auta do rodiny bohatých Němců. Minulý týden k datu 8. listopadu nová pravicová vláda ve Švédsku ze dne na den dotace elektromobilů zrušila. Podle britského tisku 17. listopadu britská vláda oznámí, že na elektromobily uvalí daně, od nichž byly osvobozeny. Mj. také proto, že se zaváděním elektromobilů je ohrožen výnos daně z prodeje benzínu a nafty v hodnotě 35 miliard liber ročně (asi 970 miliard korun). V Česku je zatím podíl čistých elektroaut na vozovém parku s dvěma promile zanedbatelný, ale s jeho politicky a lobbisticky prosazovaným případným větším prodejem by byl ohrožen současný roční výnos cca 90 miliard Kč z prodeje pohonných hmot pro hluboce deficitní státní rozpočet ČR.

Bez ohledu na stále zásadnější důkazy o nesmyslnosti totálního přechodu na elektromobilitu, zvláště v podobě velkých aut s těžkou baterií kvůli argumentaci lepšího dojezdu a pro bohatou klientelu, se politické prosazování elektromobility valí jako tsunami. S novými aspekty totální kontroly orwellovskou centrální moci v Bruselu s pomocí IT nabírá ideologie čisté mobility rysů srovnatelných s bojem za „čistou rasu“. Ta ovšem stála desítky milionů životů. Kolik bude stát celá ideologie „světlých zelených zítřků“ včetně ohrožení 14 milionů pracovních míst elektromobilitou v evropském i v českém autoprůmyslu a omezením individuální svobody v důsledku nedostupných aut? To si asi již brzy na vlastní kůži vyzkoušíme.

Autor: Milan Smutný | pondělí 14.11.2022 7:00 | karma článku: 45.09 | přečteno: 5482x

Další články blogera

Milan Smutný

Petice a výzva vládě k zajištění bezpečné a cenově dostupné elektřiny

Spolek Realistická energetika a ekologie sepsal petici,v níž návrhem konkrétních kroků vyzývá vládu, aby přijala všechna nezbytná opatření pro zajištění bezpečné, soběstačné a cenově dostupné elektrické energie v České republice.

28.11.2023 v 15:17 | Karma článku: 19.34 | Přečteno: 300 | Diskuse

Milan Smutný

Prestižní studie USA: LNG je pro planetu emisně mnohem horší než spalování uhlí

Mezi experty na energetiku vybuchla atomovka. Přední vědec z Cornellovy univerzity v USA v analýze konstatoval, že LNG je pro planetu kvůli úniku metanu emisně mnohem horší než spalování uhlí. EU včetně Česka přitom na LNG sází.

14.11.2023 v 20:06 | Karma článku: 44.09 | Přečteno: 7017 | Diskuse

Milan Smutný

Německo v dotacích energie sabotuje Green Deal, Česko své podniky chránit nemíní

Německá vláda zadotovala na příští roky všechny své výrobní podniky poklesem spotřební daně z elektřiny téměř na nulu. Green Deal tak sabotuje. Vláda ČR tuzemské firmy bez podpory vystaví zničující konkurenci a Green Deal plní.

11.11.2023 v 2:24 | Karma článku: 35.15 | Přečteno: 964 | Diskuse

Milan Smutný

Fialův nákup potravin v Německu dokládá naprostou bezradnost koaliční vlády

Všechna média si všimla zprávy, kterou premiér Fiala rozšířil na sociálních sítích, když sám po nákupu v Bavorsku a Česku zjistil, že tytéž potraviny jsou v Německu levnější. Analýza jejich kvality by byla pro Česko ještě horší.

8.11.2023 v 8:00 | Karma článku: 45.14 | Přečteno: 6689 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Richard Neugebauer

Otloukánek Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Proč ten "Úřad pro ochranu hospodářské soutěže" nezajistí ceny jako v Německu? A proč řetězce neposlouchají ministry?

10.12.2023 v 16:41 | Karma článku: 6.36 | Přečteno: 97 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Ekonomický úpadek má tento název

Čím dál více lidí dnes pociťuje, že se děje něco zvláštního. Někdo to více vnímá skrz inflaci a rostoucí ceny potravin a energií, někdo jiný je pro změnu citlivější na genderová témata nebo přistěhovalectví.

10.12.2023 v 9:00 | Karma článku: 44.59 | Přečteno: 5153 | Diskuse

Jiří Stržínek

Proč profesor Fiala a ani bankéř Síkela neposlouchají rady energetických odborníků,

jako jsou například doporučení od Jaroslava Míla, bývalého ředitele fy ČEZ a zmocněnce pro jadernou energetiku.

9.12.2023 v 18:37 | Karma článku: 34.69 | Přečteno: 886 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 48. týdne

Trhy očekávají, že ani ECB ani FED nebudou dále zvyšovat sazby, ba naopak, věří, že je brzy začnou snižovat. Zda je to oprávněné očekávání ukáže čas, my se podíváme mimo jiné, jak se tato očekávání promítají do cen aktiv

3.12.2023 v 20:57 | Karma článku: 7.82 | Přečteno: 85 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Škrtněte ideologii a bude na důchody

Ze všech stran slyšíme, že demografická situace je neudržitelná, bez reformy se důchody neobejdou. Pak občas od vágních politických výkřiků přejdeme k sofistikovanějším rozborům.

3.12.2023 v 8:00 | Karma článku: 48.52 | Přečteno: 23296 | Diskuse
Počet článků 108 Celková karma 38.96 Průměrná čtenost 2243

Celý život jsem pracoval v komunikaci, napřed jako novinář s tematikou zahraniční politiky. Dodnes mne formuje šok z hrůz kambodžské genocidy spáchané v 70. letech Rudými Khmery. Byla naplánována jako maoistické sociální inženýrství a míněna  jako "náprava společnosti" zničením všeho, co nejsou a netvoří rolníci. Proto stoupence dnešní ideologie "zelené revoluce" s obdobnými zničujícími dopady na ekonomiku a společnost nazývám Zelenými Khmery. Přidal jsem do spolku českých vědců a expertů (realisticka.cz), protože v důsledku násilně prosazované totální elektromobility tuším existenční ohrožení dosud nejvýznamnější společnosti Škoda Auto a celého autoprůmyslu v EU. Byl jsem totiž  také 11 let mluvčím automobilky. Stabilní a cenově dostupná elektřina není komoditou, je to základní podmínka fungování naší civilizace.     

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...