Tento dílčí zákon je součástí legislativního balíčku 14 opatření, jimiž se pod názvem Fit for 55 má postupně na tvrdo realizovat EU politika Green Deal, tedy snížení emisí CO₂ o 55 procent. Celá EU se na produkci CO₂ ve světě podílí zhruba z 8 %, automobily pak z 0,6 %.
Jedinou přípustnou varianta bude už za 12 let pouze auto na baterky. Doslova i v přeneseném slova smyslu. Návrhy, aby asi 10 % prodejů nových vozů bylo rezervováno pro jiná technologická řešení, jako jsou např. firmou Porsche vyvíjená syntetická paliva, což by bez celkové náhrady vozového parku umožnilo používat i stávající spalovací motory, neprošly. Výsledek podléhá schvalování v Radě evropských států a bude na předsednictví České republiky, zda najde hlasovací většinu pro tento návrh Evropské komise a parlamentu.
Celkem pro návrh hlasovalo 339 z 612 přítomných europoslanců, proti bylo 249. Pro návrh ve středu zvedli ruku i čtyři čeští europoslanci. Konkrétně Markéta Gregorová, Marcel Kolaja a Mikuláš Peksa (všichni z Pirátů) a Luděk Niedermayer (TOP 09). Europoslanec Stanislav Polčák (STAN) se při hlasování zdržel. Ostatní přítomní čeští europoslanci hlasovali proti, konkrétně to byli čtyři z ODS (Jan Zahradil, Alexandr Vondra, Evžen Tošenovský a Veronika Vrecionová), dva z KDU-ČSL (Michaela Šojdrová a Tomáš Zdechovský), dále čtyři z hnutí ANO (Dita Charanzová, Martina Dlabajová, Martin Hlaváček a Ondřej Knotek), dva z SPD (Hynek Blaško a Ivan David), komunistická poslankyně Kateřina Konečná a dále Radka Maxová (zvolena za hnutí ANO).
Zákaz spalovacích motorů už loni v prosinci odmítl předseda vlády ČR Petr Fiala. V interview pro televizi CNN Prima News zdůraznil, že většina Čechů nepoužívá osobní auta jako nějaký luxus, ale zásadní podmínku pro svůj život a práci. Nicméně premiér by se měl vážně zamyslet nad tím, že ve vládní pětikoalici se snaží doslova uřídit pytel zelených blech, když koaliční Pirát zásadní vládní postoj v hlasování svých europoslanců zcela ignorovali. O europoslanci Luďku Niedermayerovi, který se už dávno stal nejtvrdším stoupencem zelené ideologie, je už zbytečné hovořit jako o členu kdysi středopravicové TOP09.
Daleko horší je rozhodnutí o zákazu výroby a prodeje aut se spalovacími motory pro český průmysl. Jeho výsledky totiž právě tuzemský automobilový průmysl zásadně ovlivňuje, když ještě v nedávné době konjunktury tvořil 10 % HDP a čtvrtinu exportu. Autoprůmysl dával v ČR dosud přímo dobrou práci 180 tisícům zaměstnanců u tří automobilek Škoda, Hyundai a Toyota a u dodavatelů dílů, dalších na 400 tisíc lidí život tento resort nepřímo.
Česká vláda zřejmě nebude mít sílu na zlomení tohoto zákazu, i když v Česku samém se spotřebitelé elektromobilitě otočili zády: ze zhruba 6,2 milionu registrovaných osobních vozů je jen 11.337 čistě elektrických, tedy 1,8 promile. To se rovná v podstatě statistické chybě. Přitom za 7 let má být v Česku dle progresivistů 500.000 e-aut, v minimální variantě „jen“ 200.000. Vsadit na jedné straně na monopolní pohon mobility elektřinou a na druhé straně důsledně likvidovat její stabilní zdroje (v minulých letech skončilo 2000 MW stabilního výkonu v uhelných elektrárnách a stavba nový jaderných reaktorů si vyžádá20-30 let), to připomíná podřezávání doslova celého stromu, na němž sedí naše společnost a civilizace. Nebo někdo snad vykládá v ordinaci MUDr. Chocholouška, jak od října do března a i v noci nabíjí svůj elektrovůz ze solárních panelů nebo z nějakých baterií v garáži?
Je otázkou, zda kabinet Petra Fialy zelené blechy z kožichu své vládní odpovědnosti vyklepe, nebo ne. Voliči by si ale jména českých stoupenců zelené ideologie měli pro příští volby dobře zapamatovat. Protože pseudozelené fantasmagorie o zázračných a dosud efektivně neexistujících technologiích, jejichž prosazovateli tito politici jsou, mají bez jakýchkoli pochybností klíčovou vinu za 10 měsíců stupňované ničení českých podniků a domácností neúnosnými cenami energie. Zlikvidovat k tomu autoprůmysl, dosud kvetoucí obor české ekonomiky, to se rovná národohospodářské (sebe)vraždě.