Proč v Česku nemůže vzniknout gigafactory na výrobu baterií elektroaut
Po pondělním jednání s předsedou vlády ČR Petrem Fialou dnes předseda představenstva koncernu Volkswagen Oliver Blume v podstatě vyslovil finální ortel nad projektem gigafactory v Líních u Plzně, do něhož česká vláda investovala hodně politického kapitálu. „Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě.“ Jak dodal, VW má už vybrané tři místa pro výrobu baterií v Německu, Španělsku a Kanadě. V reakci na to se ministr průmysl a obchodu ČR Jozef Síkela holedbal, že vláda má připraveno jednání s pěti jinými investory.
Zahraniční média dnes přinesla zprávu, v níž finanční šéf koncernu VW Arno Antlitz přiznal pokles letošních evropských nových objednávek na elektromobily koncernu z loňských 300 000 na polovinu. Evropa se přitom podílí z 64 % na celkových světových prodejích elektrických vozů všech značek koncernu, jehož součástí je i Škoda Auto. V německých závodech na výrobu elektroaut začalo propuštění.
V obsahu sdělení šéfa Volkswagenu je skryta odpověď, proč Česko obdobnou gigafactory nemůže postavit. Jestliže totiž v konkurenci s Českem vítězí tak špičkově mzdově nákladové země jako Německo či Kanada, koncern VW logicky nenachází v ČR zásadní výhodu pro zlevnění produkce baterií ani s nízkou úrovní mezd a platů v ČR. Hlavní překážkou je totiž cena elektřiny, která je stejná jako v Německu, kde ji ovšem Berlín průmyslu bohatě dotuje. Levnější čeští zaměstnanci asi s 5% podílem personálních nákladů na celkových to nemohou zachránit. Šéf VW Blume před měsícem v jednom interview řekl, že pro VW je kvůli nízké ceně elektřiny v Kanadě ekonomičtější baterie vyrobit tam i přes náklady na zaoceánskou dopravu. Šéf VW označil limitní cenu pro konkurenceschopnost této automobilky v přepočtu 1,70 Kč za kWh. Češi platí nyní 5krát tolik a více, a ještě bude hůře vinou nákladů na dekarbonizační politiku v důsledku stále větší instalované kapacity nestabilních zdrojů energie. Jenom čeští vládní politici se bojí říkat lidem pravdu.
Gigafactory pro Česko není spojena s žádnou vědeckou základnou, je to tedy zase jen čistě montovna, které v drtivé většině pro zahraniční investory sloužili v rámci economy of scale k úsporám a vlastně dotování svých průmyslových stanovišť v mzdově náročných zemích Západu. Navíc je pracovní trh
v ČR vyčerpaný, o to ještě více právě na Plzeňsku. Takže bychom pro plzeňskou gigafactory dovezli až 5000 zahraničních dělníků a jejich pozice zaplatili vládní podporou? Česká vláda by možná mohla nějakého jiného zájemce pro obdobný projekt „zlomit“ jen tím, že ho z většiny zadotuje z peněz českých daňových poplatníků. Ale na to je díra ve státní pokladně příliš velká.
Zrušení projektu gigafactory je ale velkým varováním pro vládu a celý český průmysl a další zahraniční investory. Až neuvěřitelně rychle bude za dva či tři roky emisními povolenkami zničena drtivá většina kapacit na výrobu elektřiny i tepla z uhlí. Nové kapacity plynových elektráren bez kapacitních plateb a bez dlouhodobé perspektivy nikdo v ČR nepostaví. Nové jaderné bloky zde budou plně funkční až ve 40. letech. To, co je ze schváleného klimaticko-energetického plánu vlády ČR z 18. října jasné, je jen překotné zavírání uhelných zdrojů a bohatými dotacemi motivovaná kapacita nových solárních a snad i větrných zdrojů. Od října do března náš průmyslu ani 10násobná plánovaná kapacita solárů nezachrání. Budou chybět desítky procent v bilanci zajištění země a průmyslu stabilní elektřinou, kterou nebude dle státní firmy ČEZPS ani odkud dovézt. Naopak, posílení a správa sítě kvůli obří kapacitě nespolehlivých přerušovaných zdrojů ze solárů i větru mnohonásobně zvýší regulované položky ceny elektřiny na nepřijatelnou úroveň.
Nad tím, že v ČR gigafactory nebude, není nutno plakat. Podstatně horší je to s blízkou budoucností české energetiky a tím i celé ekonomiky. Navíc v kontextu faktu, že Česko zaostává v dopravní i jiné infrastruktuře, přebujelé státní správě a její byrokratickým překážkám byznysu, neprodukuje dostatečně kvalifikované pracovní síly a jeho dotační a sociální velkorysá dávková politika omezila motivaci lidí k práci a úspěchu. Lze se tedy ještě divit, že Česká republika jako jediná členská země EU se po covidové krizi ještě nevrátila k hospodářskému růstu?
Milan Smutný
Šokují zpověď místopředsedkyně EK V. Jourové o nereálnosti tzv. Zelené dohody EU
Pět let je hlavním tématem politiky EU boj s CO₂. Jeho neutralizace do roku 2050 prý omezí klimatickou změnu. Tvrdé dekarbonizační nástroje ale srážejí ekonomiku EU na kolena. Nový Evropský parlament bude muset reagovat.
Milan Smutný
Solární lobbisté chtějí ještě větší tunel do veřejných financí než ten současný
Solární elektrárny se od 2022 díky dotačním miliardám dostaly opět na výsluní. Nyní ČEZ a další chtějí stavět opět velké FVE. Snaha solární lobby získat pro ně provozní dotace je pokusem o nový obří tunel do veřejných financí.
Milan Smutný
Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů
Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.
Milan Smutný
Za e-autem v Německu zůstávají emise CO2 emise dvakrát vyšší než ze spalovacích motorů
Klíčovým prvkem dekarbonizační ideologie EU je nadirigovaný přechod na povinnou elektromobilitu od roku 2035. Ovšem emise CO2 z čistě elektrických vozů jsou však podle německé analýzy dvakrát vyšší než u spalovacích aut.
Milan Smutný
Zazvonil zvonec a pohádkám o čisté elektromobilitě v EU je konec
V pondělí večer 4. března vybuchla v sídle EU v Bruselu bomba, aniž by si toho klíčová média všimla: Evropský parlament přijal na návrh Evropské komise usnesení, že elektrické auto není automaticky klimaticky neutrální auto.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel
Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...
Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše
Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...
Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry
Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...
Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně
Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...
Byt 2+kk, 110 m2 v kompletně zrekonstruovaném bytovém domě v Lukavci u Fulneku
Fulnek - Lukavec, okres Nový Jičín
3 520 000 Kč
- Počet článků 121
- Celková karma 36,56
- Průměrná čtenost 2365x