Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec epochy dostupných automobilů a omezení svobody pohybu

Největším problém dnešního automobilového průmyslu není až tak nedostatek čipů či dalších dílů, ale znásilnění a deformace trhu vinou politických regulaci, kdy se z auta se spalovacím motorem stal nejznámější fackovací panák

Počátkem dubna zdražil elektrický vůz Tesla Model 3 na 49.990 eur, v přepočtu na 1,225 milionu korun. V lednu 2021 stál Model 3 v základním provedení necelých 32.000 eur (775.000 Kč). Je to díky zákonům vysoké poptávky po těchto amerických vozech? Nabídka sice nestačí stíhat poptávku po vozech Tesla (v 1. letošním kvartále s 310.048 prodanými vozy bezmála meziročně dvojnásobek) navzdory známým problémům s mechanickým zpracováním vozů, ale podstata problému vysokých cen spočívá v politiky nastavené regulaci, omezením a deformací trhu. Sázka na elektromobilitu totiž vyvolala hlad po speciálních kovech, surovinách i vzácných zeminách nezbytných pro výrobu nesmírně drahého akumulátoru. Suroviny pochopitelně explozivně zdražily a ruská válka proti Ukrajině tento vývoj jen akcentovala.

Proto už se nyní mezi dodavateli automobilových dílů v České republice a hlavním finálním výrobcem hotových vozů v zemi firmě Škoda hovoří nahlas o brzkém 10-20procentním růstu ceny aut, a to samozřejmě nejen elektrických, ale i se spalovacím motorem. Nejlevnější elektrický model Škoda Enyaq iV stojí 1,125 milionu korun. Zatím.  

Největším problém dnešního automobilového průmyslu není až tak mediálně viditelný nedostatek čipů či dalších dílů, ale znásilnění a deformace trhu vinou politických regulaci, kdy se z auta se spalovacím motorem stal asi nejznámější fackovací panák stoupenců zelené transformace vyspělých zemí Západu. Cílem je redukcí emisí CO2 tak, aby do konce století teplota na Zemi stoupla maximálně o 1,5 °C. Dánský klimatolog Bjorn Lomborg počátkem letošního února upozornil na analýzu Mezinárodní agentury pro energii, podle níž by splnění ambiciózních cílů všech národů ohledně zavádění elektromobilů by přineslo snížení CO2 emisí v této dekádě o 235 milionů tun. To by snížilo globální teplotu v roce 2100 o 0,0001 °C. Kvůli této taškařici v Evropské unii zásadním způsobem ohrožujeme 14 milionů pracovních míst v autoprůmyslu, který byl dosud hnací silou také ve vědě a technice? Proč ČR s její závislostí ekonomiky na autoprůmyslu je to ještě riskantnější.

V ČR, EU i jinde na světě je veřejnost neustále přesvědčována, že individuální mobilita je v zájmu záchrany planety před globálním oteplováním vhodná jen v podobě elektrických aut, když už nejde používat veřejnou dopravu či jezdit na kole a chodit pěšky. Mediálně se dobře prodávají čísla přírůstků prodeje, jež ovšem vznikají z nízkých meziročních základů a hlavně jsou v Evropě omezena jen na některé země EU a také Norsko, které nákupy e-aut různou měrou dotují. Nejvíce jen to z unijních zemí v Německu, kde dotace (pohříchu i z kapes daleko chudších spoluobčanů) činí 9000 eur. V ČR dotace zatím nejsou a podíl prodaných čistě elektrických aut na celkovém vozovém parku v Česku činí zanedbatelných 1,5 promile. 
Automobiloví výrobci se ocitli v pasti, když do elektromobility nainvestovali obrovské prostředky, jejichž návratnost je ale ve hvězdách. Výrobci a prodejci spolu se zarytými stoupenci těchto vozidel začasté tvrdí, že se dosud velmi drahá elektrická auta za pár let cenově přiblíží klasickým vozům se spalovacími motory. Jaká je však realita? Rozhodující část ceny e-auta tvoří baterie. Ačkoli se používají různé typy baterií s různými kovy, u vozu nižší střední třídy za cenu o dost překračující milion korun má baterie o hmotnosti bezmála půl tuny, která obsahuje např. cca 12 kilogramů lithia, 36 kg niklu, 20 kg manganu, 14 kg kobaltu, 91 kg mědi a přes 200 kg ocele, hliníku a plastů. Pro získání těchto kovů a surovin je třeba zpracovat 200.000 kg materiálu.

Když se podíváme na cenu lithia (jehož má ČR také velké zásoby v Krušných horách, ovšem s obsahem kovu jen 0,3 % v hornině), tak od konce března na burze dosáhla kolem 500.000 juanů za tunu, když před rokem lithium stálo kolem 85.000 juanů, tedy nyní jde o bezmála růst ceny na 600 %. Lithium se obchoduje v čínské měně, protože Čína vykypuje až 99 % světové produkce tohoto kovu. Nikl zdražil meziročně o 100 %, kobalt o 60 %, měď o 20 %, hliník o 60 procent.  

Počátkem května 2021 zveřejnila Mezinárodní agentura pro energii (IEA) 287stránkovou analýzu (v anglickém originále zde), v níž pranýřovala skutečnost, že na všechny obří zelené plány nemá planeta dost surovin a po těchto tzv. obnovitelných zdrojích zůstanou miliony tun nerecyklovatelného odpadu. IEA také nepřímo varovala vyspělý západní svět, že 85 % materiálů a surovin pro takzvané obnovitelné zdroje, jež chce Západ masivně nasazovat jako recept na současnou energetickou krizi, ovládá komunistický režim diktátorské Číny. Procitnou posléze demokratické země poněkud pozdě ze své „zelené“ závislosti na Číně, jako byly vyléčeny ze své naivity ze závislosti na dovozu plynu, ropy a uhlí z Putinova Ruska?

Z tohoto vývoje a pokračujícího nedostatku dílů v důsledku narušení globálních dodavatelských řetězců lze usuzovat na jediný logický vývoj: už dost tak cenově nedostupná elektrická auta budou nutně kvůli podstatně dražším a nenahraditelným surovinám pro výrobu baterií ještě více zdražovat. A protože je obecně nedostatek i klasických vozů, automobilky tohoto stavu využijí také ke zvýšení cen aut se spalovacími motory. Získají tak jednak prostředky na placení pokut za překročení emisí z flotily prodávaných vozů, jednak zvýšenými příjmy budou moci vnitropodnikově dotovat drahé elektrické vozy. A zdražení všech aut půjde v příkrém protikladu k očekávanému poklesu životní úrovně stamilionů lidí v EU i jinde ve světě.  
Tím nejhorším důsledkem politické regulace v rámci násilně prosazované zelené ideologie je pravý opak toho, co měla elektromobilita v celé Evropské unii i jinde ve světě docílit. Roste totiž stáří ojetých automobilů ve vozovém parku a s tím také bezpečnostní, emisní a další problémy. Nejprodávanějším novým autem v Evropě je nyní levná Dacia Sandero. Dokazuje to iluzivnost představ, že elektrická auta za milion a více se u dealerů ani neohřejí.

Energetická krize s dopadem astronomických zdražení propisujících se inflačně do cen všech produktů a služeb včetně zdražení potravin, na jejímž počátku byla ideologická zelená revoluce a kterou ještě zhorší Putinova válka proti Ukrajině a západní tvrdé sankce, nepochybně vrátí životní úroveň mnoha Evropanů o desetiletí dozadu. S tím se také rozplývají představy o všelidové dostupné mobilitě jako podstatné části našich individuálních svobod a také nenahraditelného prostředku k dopravě za prací, nákupy, k lékaři či na dovolenou. Co už brzy asi vzkážou občané svým politikům v příštích volbách, pokud si rovnou neoblečou „žluté vesty“?

Autor: Milan Smutný | čtvrtek 7.4.2022 19:23 | karma článku: 35,81 | přečteno: 1194x
  • Další články autora

Milan Smutný

Solární lobbisté chtějí ještě větší tunel do veřejných financí než ten současný

Solární elektrárny se od 2022 díky dotačním miliardám dostaly opět na výsluní. Nyní ČEZ a další chtějí stavět opět velké FVE. Snaha solární lobby získat pro ně provozní dotace je pokusem o nový obří tunel do veřejných financí.

10.4.2024 v 23:37 | Karma: 28,53 | Přečteno: 682x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma: 36,35 | Přečteno: 1013x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Za e-autem v Německu zůstávají emise CO2 emise dvakrát vyšší než ze spalovacích motorů

Klíčovým prvkem dekarbonizační ideologie EU je nadirigovaný přechod na povinnou elektromobilitu od roku 2035. Ovšem emise CO2 z čistě elektrických vozů jsou však podle německé analýzy dvakrát vyšší než u spalovacích aut.

18.3.2024 v 1:46 | Karma: 45,29 | Přečteno: 10063x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Zazvonil zvonec a pohádkám o čisté elektromobilitě v EU je konec

V pondělí večer 4. března vybuchla v sídle EU v Bruselu bomba, aniž by si toho klíčová média všimla: Evropský parlament přijal na návrh Evropské komise usnesení, že elektrické auto není automaticky klimaticky neutrální auto.

9.3.2024 v 0:10 | Karma: 46,92 | Přečteno: 22579x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Kolapsem uhlí ve volebním roce 2025 hrozí dokonalá bouře v energetice i ekonomice Česka

Když se za těžké tlakové níže sejdou všechny nepříznivé faktory, říkají meteorologové takové přírodní katastrofě dokonalá bouře. Stejnojmenný film je strhujícím vzdáleným dramatem na moři, ale katastrofa energetiky Česka se blíží.

1.3.2024 v 15:02 | Karma: 35,85 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Nové reaktory by měli postavit Jihokorejci, Francouzi své projekty časově nezvládají

Veřejná debata o výstavbě nových jaderných reaktorů jako podmínky další prosperity ČR nabývá s blízkým výsledkem na síle. S ohledem na reference bude jihokorejská KHNP nepochybně lepší volbou než francouzská EdF.

29.2.2024 v 14:58 | Karma: 25,69 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Vedení EU doporučuje a prosazuje zelenou chudobu obyvatelstva členských zemí

U předáků EU i vlád členských zemí nastoupila po opojení ze zelené tranzice kocovina. Zelený ráj je v nedohlednu, obří náklady dekarbonizace devastují rozpočty států a peněženky voličů. Rozjetá mašina ideologie Green Deal skřípe.

11.2.2024 v 15:32 | Karma: 25,49 | Přečteno: 427x | Diskuse

Milan Smutný

Německu hrozí změnit se z „motoru EU v muzeum prosperity“

I když v německých mainstreamových médiích nadále převládá podpora zelené tranzice Německa pod proslulým názvem Energiewende, v zemi roste nevole nad obrovskými náklady na dekarbonizaci, které politici před voliči skrývali.

30.1.2024 v 17:02 | Karma: 38,93 | Přečteno: 1941x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Pachuť z oslavných tirád na německé občasné zdroje energie

Média široce komunikovala zprávu o tom, jak v r. 2023 Německo vyrobilo už 55 % elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Výsledek deklasuje pokles ekonomiky, drahá energie a závislost na emisních zdrojích a dovozu elektřiny.

5.1.2024 v 16:45 | Karma: 37,38 | Přečteno: 1461x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Přijetí eura za vládu ČR a další státní instituce jejich domácí úkoly neudělá

Novoroční projev prezidenta oprášil léta zanedbané téma přijetí společné měny euro v ČR. Strhla se politická i mediální mela. Je to naprosto zástupný problém místo řešení daleko naléhavějších otázek ekonomiky a společnosti.

4.1.2024 v 20:03 | Karma: 33,91 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

S koncem německých dotací e-aut se smráká i nad konceptem násilné elektromobility v EU

Německo, vůdčí země přechodu na světlé zelené zítřky, narazila. Došly dotační peníze. S tím současně nastává soumrak násilně prosazované elektromobily v celé Evropské unii.

20.12.2023 v 14:56 | Karma: 34,52 | Přečteno: 991x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

COP28 v Dubaji: cirkus jalových proklamací, falešné morálky a pokrytectví

28. pokračování konference OSN o klimatu v Dubaji končí. Delegáti z 200 států jedou domů. Poprvé v historii konferencí COP se v závěrečném dokumentu hovoří o nutnosti konce fosilních paliv. Jejich spotřeba však ve světě roste.

14.12.2023 v 20:27 | Karma: 34,72 | Přečteno: 847x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Petice a výzva vládě k zajištění bezpečné a cenově dostupné elektřiny

Spolek Realistická energetika a ekologie sepsal petici,v níž návrhem konkrétních kroků vyzývá vládu, aby přijala všechna nezbytná opatření pro zajištění bezpečné, soběstačné a cenově dostupné elektrické energie v České republice.

28.11.2023 v 15:17 | Karma: 21,00 | Přečteno: 375x | Diskuse

Milan Smutný

Prestižní studie USA: LNG je pro planetu emisně mnohem horší než spalování uhlí

Mezi experty na energetiku vybuchla atomovka. Přední vědec z Cornellovy univerzity v USA v analýze konstatoval, že LNG je pro planetu kvůli úniku metanu emisně mnohem horší než spalování uhlí. EU včetně Česka přitom na LNG sází.

14.11.2023 v 20:06 | Karma: 44,14 | Přečteno: 7136x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Německo v dotacích energie sabotuje Green Deal, Česko své podniky chránit nemíní

Německá vláda zadotovala na příští roky všechny své výrobní podniky poklesem spotřební daně z elektřiny téměř na nulu. Green Deal tak sabotuje. Vláda ČR tuzemské firmy bez podpory vystaví zničující konkurenci a Green Deal plní.

11.11.2023 v 2:24 | Karma: 35,21 | Přečteno: 1012x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Fialův nákup potravin v Německu dokládá naprostou bezradnost koaliční vlády

Všechna média si všimla zprávy, kterou premiér Fiala rozšířil na sociálních sítích, když sám po nákupu v Bavorsku a Česku zjistil, že tytéž potraviny jsou v Německu levnější. Analýza jejich kvality by byla pro Česko ještě horší.

8.11.2023 v 8:00 | Karma: 45,15 | Přečteno: 6708x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Proč v Česku nemůže vzniknout gigafactory na výrobu baterií elektroaut

Koncern VW dnes oznámil – a česká vláda potvrdila – že nemá zájem postavit u Plzně novou továrna na baterie pro elektrická auta. Prudce klesající zájem o elektromobily a drahota elektřiny v Česku to znemožňují.

1.11.2023 v 23:30 | Karma: 41,87 | Přečteno: 3320x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Dle tarifů ERÚ zdraží elektřina o desítky procent a vláda tedy lže, že nikoli

Kolem „návrhu“ regulovaných cen elektřiny od Energetického regulačního úřadu nastal dle očekávání obrovský rozruch. Vyplývá z něj významný růst cen elektřiny, v D02d o 28 %. Vláda to hned v rozporu s fakty popřela.

1.11.2023 v 18:08 | Karma: 35,62 | Přečteno: 1149x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Kapacita baterii elektroauta nepatří až tak zcela majiteli vozu

Kvůli vypínání stabilních zdrojů elektřiny politikou dekarbonizace se rýsuje brzký deficit elektřiny v síti zemí EU. S pomocí baterií elektroaut se má tento deficit významně zmenšit. Ovšem na úkor mobility majitelů elektromobilů.

19.10.2023 v 19:25 | Karma: 32,03 | Přečteno: 978x | Diskuse| Ekonomika

Milan Smutný

Ministři Fialovy vlády se bojí občanům říkat pravdu i o drahé elektřině

S pohledem na zadlužení ČR musely dosud dotované položky cen elektřiny přejít na občany a podniky. Nedůstojným lavírováním kolem faktu, že nakonec vše zaplatí spotřebitelé, vláda doložila, že nechce občanům říkat pravdu.

26.9.2023 v 9:00 | Karma: 36,16 | Přečteno: 1246x | Diskuse| Ekonomika
  • Počet článků 120
  • Celková karma 36,79
  • Průměrná čtenost 2384x
Celý život jsem pracoval v komunikaci, napřed jako novinář s tematikou zahraniční politiky. Dodnes mne formuje šok z hrůz kambodžské genocidy spáchané v 70. letech Rudými Khmery. Byla naplánována jako maoistické sociální inženýrství a míněna  jako "náprava společnosti" zničením všeho, co nejsou a netvoří rolníci. Proto stoupence dnešní ideologie "zelené revoluce" s obdobnými zničujícími dopady na ekonomiku a společnost nazývám Zelenými Khmery. Přidal jsem do spolku českých vědců a expertů (realisticka.cz), protože v důsledku násilně prosazované totální elektromobility tuším existenční ohrožení dosud nejvýznamnější společnosti Škoda Auto a celého autoprůmyslu v EU. Byl jsem totiž  také 11 let mluvčím automobilky. Stabilní a cenově dostupná elektřina není komoditou, je to základní podmínka fungování naší civilizace.     

Seznam rubrik