Jak se reálně staví k obraně Finsko a již 23 let členská země NATO Česko
Supermoderní americké stíhací letouny po roce 2027 postupně nahradí stárnoucí flotilu 60 strojů F/A-18 Hornet, které Finsko nakoupilo počátkem 90. let.
Připomeňme si, že Finsko má 5,6 milionu obyvatel na ploše asi 3x větší než ČR, ale má také 1340 km dlouhou hranici s Ruskem. Nyní po ruské agresi proti Ukrajině vyjádřilo Finsko a také sousední Švédsko přání vstoupit do NATO. Tato zbrojní akvizice jistě vedení Severoatlantické aliance v čele s USA přesvědčuje, že Finové to myslí se svou obranou smrtelně vážně. Zvláště když jim už teď (zase) Rusko vyhrožuje odvetou za možné uzavření aliančních smluv.
Česko, jež bude 12. března slavit 23. výročí svého přijetí do NATO, má už 16 let v pronájmu 14 stíhaček JAS-39 Gripen, ale původně mělo jít o koupi 24 strojů. Tendr na nové stroje v roce 1997 zahájila vláda premiéra V. Klause (ODS). Vláda premiéra M. Zemana (ČSSD) v roce 2022 jako vítěze schválila nákup 24 gripenů za 60 miliard Kč. Následná vláda V. Špidly (ČSSD) tendr zrušila a v roce 2003 Špidlova vláda rozhodla, že se pronajme 14 strojů JAS-39 Gripen na 10 let za 20 miliard korun. V roce 2014 byl pronájem prodloužen do roku 2027.
Úřady USA začaly zbrojní koncern BAE Systems/SAAB před 15 lety vyšetřovat z podezření z korupce. Ten se v USA vykoupil miliardovou pokutou. České orgány korupci v kontextu této zbrojní zakázky neodhalily a případ v roce 2014 odložily, i když česká i zahraniční media informovala o požadavku úplatků pro "rozhodovací lidi" v celkové výši 3 miliardy korun.
Snad se za současné kritické válečné situace poučíme, když zatím nejsme zatím s to efektivně v Armádě ČR proinvestovat slíbená 2 % HDP. Letadla budeme také muset za zastarávající gripeny koupit nová. Mohli bychom se inspirovat třeba u Finů? (Nejen při takové akvizice, ale obecně ze známého antikorupčního postoje všech skandinávských zemí?) Jak se potvrzuje z bojových operací nad zmučenou Ukrajinou, ovládnutí vzdušného prostoru je klíčovým předpokladem pro úspěšný boj a obranu.
Finská letecká zbrojní akvizice v přepočtu za zhruba 200 miliard korun se přibližně rovná tabulkové ceně jednoho nového jaderného bloku, který vláda plánuje nechat postavit v Dukovanech a poté asi tři další jaderné reaktory tamtéž a v Temelíně. Otázka ale nestojí, zda letadla nebo nové jaderné zdroje. Potřebujeme obojí. Investice do zajištění vojenské a energetické bezpečnosti jsou extrémně důležité, jak nás rozpoutáním agresívní útočně války proti svobodnému evropskému státu Ukrajině naléhavě přesvědčil ruský diktátor Vladimir Putin.
Česká republika, která dnes může mírnit svůj strach z války díky svému členství v NATO, musí konečně svým odpovědným dílem přispět ke společné obraně západní svobody a demokracie. To samozřejmě ukrojí prostředky z koláče současného i budoucího blahobytu. Právě v nadcházejících těžkých dobách musí česká vláda a celá administrativa spravovat a investovat finance z kapes daňových poplatníků co nejodpovědněji a zcela transparentně.
Milan Smutný
Solární lobbisté chtějí ještě větší tunel do veřejných financí než ten současný
Solární elektrárny se od 2022 díky dotačním miliardám dostaly opět na výsluní. Nyní ČEZ a další chtějí stavět opět velké FVE. Snaha solární lobby získat pro ně provozní dotace je pokusem o nový obří tunel do veřejných financí.
Milan Smutný
Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů
Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.
Milan Smutný
Za e-autem v Německu zůstávají emise CO2 emise dvakrát vyšší než ze spalovacích motorů
Klíčovým prvkem dekarbonizační ideologie EU je nadirigovaný přechod na povinnou elektromobilitu od roku 2035. Ovšem emise CO2 z čistě elektrických vozů jsou však podle německé analýzy dvakrát vyšší než u spalovacích aut.
Milan Smutný
Zazvonil zvonec a pohádkám o čisté elektromobilitě v EU je konec
V pondělí večer 4. března vybuchla v sídle EU v Bruselu bomba, aniž by si toho klíčová média všimla: Evropský parlament přijal na návrh Evropské komise usnesení, že elektrické auto není automaticky klimaticky neutrální auto.
Milan Smutný
Kolapsem uhlí ve volebním roce 2025 hrozí dokonalá bouře v energetice i ekonomice Česka
Když se za těžké tlakové níže sejdou všechny nepříznivé faktory, říkají meteorologové takové přírodní katastrofě dokonalá bouře. Stejnojmenný film je strhujícím vzdáleným dramatem na moři, ale katastrofa energetiky Česka se blíží.
Milan Smutný
Nové reaktory by měli postavit Jihokorejci, Francouzi své projekty časově nezvládají
Veřejná debata o výstavbě nových jaderných reaktorů jako podmínky další prosperity ČR nabývá s blízkým výsledkem na síle. S ohledem na reference bude jihokorejská KHNP nepochybně lepší volbou než francouzská EdF.
Milan Smutný
Vedení EU doporučuje a prosazuje zelenou chudobu obyvatelstva členských zemí
U předáků EU i vlád členských zemí nastoupila po opojení ze zelené tranzice kocovina. Zelený ráj je v nedohlednu, obří náklady dekarbonizace devastují rozpočty států a peněženky voličů. Rozjetá mašina ideologie Green Deal skřípe.
Milan Smutný
Německu hrozí změnit se z „motoru EU v muzeum prosperity“
I když v německých mainstreamových médiích nadále převládá podpora zelené tranzice Německa pod proslulým názvem Energiewende, v zemi roste nevole nad obrovskými náklady na dekarbonizaci, které politici před voliči skrývali.
Milan Smutný
Pachuť z oslavných tirád na německé občasné zdroje energie
Média široce komunikovala zprávu o tom, jak v r. 2023 Německo vyrobilo už 55 % elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Výsledek deklasuje pokles ekonomiky, drahá energie a závislost na emisních zdrojích a dovozu elektřiny.
Milan Smutný
Přijetí eura za vládu ČR a další státní instituce jejich domácí úkoly neudělá
Novoroční projev prezidenta oprášil léta zanedbané téma přijetí společné měny euro v ČR. Strhla se politická i mediální mela. Je to naprosto zástupný problém místo řešení daleko naléhavějších otázek ekonomiky a společnosti.
Milan Smutný
S koncem německých dotací e-aut se smráká i nad konceptem násilné elektromobility v EU
Německo, vůdčí země přechodu na světlé zelené zítřky, narazila. Došly dotační peníze. S tím současně nastává soumrak násilně prosazované elektromobily v celé Evropské unii.
Milan Smutný
COP28 v Dubaji: cirkus jalových proklamací, falešné morálky a pokrytectví
28. pokračování konference OSN o klimatu v Dubaji končí. Delegáti z 200 států jedou domů. Poprvé v historii konferencí COP se v závěrečném dokumentu hovoří o nutnosti konce fosilních paliv. Jejich spotřeba však ve světě roste.
Milan Smutný
Petice a výzva vládě k zajištění bezpečné a cenově dostupné elektřiny
Spolek Realistická energetika a ekologie sepsal petici,v níž návrhem konkrétních kroků vyzývá vládu, aby přijala všechna nezbytná opatření pro zajištění bezpečné, soběstačné a cenově dostupné elektrické energie v České republice.
Milan Smutný
Prestižní studie USA: LNG je pro planetu emisně mnohem horší než spalování uhlí
Mezi experty na energetiku vybuchla atomovka. Přední vědec z Cornellovy univerzity v USA v analýze konstatoval, že LNG je pro planetu kvůli úniku metanu emisně mnohem horší než spalování uhlí. EU včetně Česka přitom na LNG sází.
Milan Smutný
Německo v dotacích energie sabotuje Green Deal, Česko své podniky chránit nemíní
Německá vláda zadotovala na příští roky všechny své výrobní podniky poklesem spotřební daně z elektřiny téměř na nulu. Green Deal tak sabotuje. Vláda ČR tuzemské firmy bez podpory vystaví zničující konkurenci a Green Deal plní.
Milan Smutný
Fialův nákup potravin v Německu dokládá naprostou bezradnost koaliční vlády
Všechna média si všimla zprávy, kterou premiér Fiala rozšířil na sociálních sítích, když sám po nákupu v Bavorsku a Česku zjistil, že tytéž potraviny jsou v Německu levnější. Analýza jejich kvality by byla pro Česko ještě horší.
Milan Smutný
Proč v Česku nemůže vzniknout gigafactory na výrobu baterií elektroaut
Koncern VW dnes oznámil – a česká vláda potvrdila – že nemá zájem postavit u Plzně novou továrna na baterie pro elektrická auta. Prudce klesající zájem o elektromobily a drahota elektřiny v Česku to znemožňují.
Milan Smutný
Dle tarifů ERÚ zdraží elektřina o desítky procent a vláda tedy lže, že nikoli
Kolem „návrhu“ regulovaných cen elektřiny od Energetického regulačního úřadu nastal dle očekávání obrovský rozruch. Vyplývá z něj významný růst cen elektřiny, v D02d o 28 %. Vláda to hned v rozporu s fakty popřela.
Milan Smutný
Kapacita baterii elektroauta nepatří až tak zcela majiteli vozu
Kvůli vypínání stabilních zdrojů elektřiny politikou dekarbonizace se rýsuje brzký deficit elektřiny v síti zemí EU. S pomocí baterií elektroaut se má tento deficit významně zmenšit. Ovšem na úkor mobility majitelů elektromobilů.
Milan Smutný
Ministři Fialovy vlády se bojí občanům říkat pravdu i o drahé elektřině
S pohledem na zadlužení ČR musely dosud dotované položky cen elektřiny přejít na občany a podniky. Nedůstojným lavírováním kolem faktu, že nakonec vše zaplatí spotřebitelé, vláda doložila, že nechce občanům říkat pravdu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 120
- Celková karma 36,83
- Průměrná čtenost 2384x