Dramatické varování britské vládě je apelem i na vládu ČR
S výjimkou Polska s jeho požadavkem revize emisních povolenek se zatím v podstatě žádná členská země Evropské unie zásadně nevymezila proti unijní politice, která se snaží tvrdým dekarbonizačním kursem naplnit ideové cíle Green Deal spočívající ve snížení emisí CO2. Také Velká Británie, která z EU po domácím referendu vystoupila, je energetickou krizi těžce zasažena. Prudce vzrostly ceny elektřiny a plynu a zbankrotovaly desítky dodavatelů energie.
Před závěrem roku významný londýnský think tank Net Zero Watch, který konfrontuje politiku ochrany klimatu s realitou, varoval před hospodářskou katastrofou Británie vinou pseudozelené energetické politiky. Ve svém tiskovém prohlášení Net Zero Watch vyzval britského premiéra Borise Johnsona, aby vyhlásil stav energetické nouze a zavedl radikální politické reformy a zabránil tak tomu, aby se krize v oblasti nákladů na energii změnila v hospodářskou a sociální katastrofu.
Tato výzva přichází v době, kdy rostou obavy z ničivé krize nákladů na energii a energetické bezpečnosti, kdy spirálovitě rostoucí ceny tvrdě dopadají na domácnosti a podniky. Boris Johnson zvažuje, že rozdělí 20 miliard liber (cca 600 miliard Kč) z peněz daňových poplatníků dodavatelům energie, kteří hrozí zdvojnásobením nebo ztrojnásobením cen. V důsledku zelené politiky totiž Velká Británie omezila průzkum, těžbu a frakování svých velkých zásob zemního plynu a ocitla se tak v zásadní nouzi, protože bude ještě desítky let na zemním plynu závislá. Výsledkem jsou superdrahé ceny energie a rostoucí inflace, což je bolestivá nákladová zátěž, s níž se nyní potýkají domácnosti i podniky.
Think tank Net Zero Watch proto vyzval vládu, aby urychleně pozastavila nákladné plány na dosažení uhlíkové neutrality. Současně by měla bezpečnost dodávek energie a náklady na ni považovat za klíčové pro národní bezpečnost. K tomu musí v zájmu svého politické přežití vláda zavést radikální politické reformy a začít využívat obrovské zdroje zemního plynu ve Spojeném království. Ceny zemního plynu ve Velké Británii jsou nyní téměř desetkrát vyšší než v USA, kde se široce využívá frakování a kde je břidlicový plyn levný a v hojném množství.
Ovšem experti z Net Zero Watch jsou si vědomi faktu, že i kdyby bylo britské moratorium na břidlicový plyn zrušeno zítra, trvalo by nejméně 12 měsíců, než by tento plyn začal proudit. Když ovšem Johnsova vláda nevyšle investorům tento jasný signál, energetická krize a krize životních nákladů se stanou trvalými a budou představovat existenční hrozbu pro tuto vládu a mnoho podniků.
Net Zero Watch ve svém dramatickém apelu na vládu v Londýně zdůraznil, že současná krize v oblasti nákladů na energii a dodávek je výsledkem desetiletí neuvážené politiky v oblasti klimatu, která upřednostňovala nákladné technologie snižování emisí a opomíjela národní bezpečnost, bezpečnost dodávek a hospodářské a sociální dopady. Závažnost současné krize si zasluhuje mimořádná opatření nejen na ochranu spotřebitelů a hospodářství, ale také proto, aby se krize nezměnila v hospodářskou a sociální katastrofu.
Premiér Boris Johnson se stal již v nedávných měsících terčem ostré kritiky z řad vlastní Konzervativní strany za svou levicovou zelenou politiku. Pod tlakem strany musel premiér odstoupit od svého záměru donutit statisíce domácností, aby přešly z topení zemním plynem na tepelná čerpadla. Protože vedle nedostatku plynu trpí Británie také deficitem elektřiny, jejímž je čistým dovozcem podmořskými kabely hlavně z Francie. Ta ovšem před několika dny odstavila 11 z 58 svých reaktorů, 7 z nich kvůli potřebě údržby odložené kvůli covidové karanténě odborníků, 4 reaktory mají technické problémy. Francie tak nemá dost elektřiny ani pro sebe a musí ji draze doplňovat s pomocí plynu. V Británii stejně jako u dalšího dovozce francouzské elektřiny z jádra Německa panují velké obavy z možné chladné zimy.
Británie netrpělivě čeká na spuštění dvou nových bloků jaderné elektrárny Hinkley Point s výkonem 2x 1600 MW. Elektrárna, kterou staví francouzský státní koncern EdF, má ale několik let zpoždění. Vláda v Londýně, která zatím hodně podporovala výstavbu parků větrných elektráren na pobřeží, chce mít do roku 2030 k dispozici výkon VtE 40 GW. Uvažuje však také o stavbě další výkonově totožné jaderné elektrárny Sizewell C. Podle interview Borise Johnsona pro BBC, britské vlády „příliš dlouho odmítaly přijmout těžká rozhodnutí v oblasti jaderné energetiky“. Británie má v provozu 19 reaktorů s 15% podílem jádra na energetickém mixu země (srovnání s ČR – 6 českých jaderných reaktorů v Dukovanech a Temelíně mělo v roce 2020 celkem 37% podíl na výrobě elektřiny v ČR).
Think tank Net Zero Watch vyzval britskou vládu, aby:
- Naléhavě pozastavila plány na dosažení uhlíkové neutrality a postavila náklady na energii a bezpečnost dodávek do středu zájmu národní bezpečnosti;
- pozastavila všechny ekologické poplatky na účtech za energii, dočasně financovala dotace z daní, ale tyto dotace v nejbližší době zcela zrušila;
- zrušila platby za omezování provozu obnovitelných zdrojů a donutila větrné a solární výrobce, aby si sami hradili vyrovnávací náklady a tím je motivovala k jen ekonomicky výhodným aktivitám;
- odstranila všechny daňové a jiné překážky pro průzkum těžby ropy a zemního plynu, včetně břidlicového plynu, aby se zvýšila úroveň domácí produkce;
- pozastavila zdanění uhlíku při výrobě elektřiny z uhlí a plynu s cílem ulevit spotřebitelům a zajistit bezpečnost dodávek;
- znovu otevřela nedávno uzavřená zařízení na skladování plynu a podpořila nové projekty skladování;
- pozastavila všechny další politické iniciativy směřující k dosažení cíle čisté uhlíkové neutrality, včetně uhlíkových rozpočtů, cílů v oblasti tepelných čerpadel a příliš ambiciózního harmonogramu zákazu benzinových a naftových motorů, dokud nebude stabilizován energetický sektor Spojeného království.
- Usnadnila a urychlila výstavbu a zavádění malých modulárních reaktorů.
Když bychom plynovou tematiku britské výzvy zaměnili za potřebné využití českého uhlí a stavbu nových jaderných bloků, mohou mít klíčové body dramatického britského apelu podstatnou platnost i pro vládu České republiky s akcentováním následujících faktů:
1. Bude vláda ČR jednat, teprve až kvůli drahé a nedostupné elektřině začnou zavírat české průmyslové podniky, které vytvářejí základ české prosperity?
2. Dokáže se vláda ČR včas vymezit proti sociálně-ekonomicky a politicky nepřijatelně urychlované dekarbonizační politice Evropské komise?
3. Jaké potřebné finance v řádu stamiliard korun každoročně si chce česká vláda z peněz daňových poplatníků rezervovat, aby dotovala rozpočty domácností devastovaných neúnosnými cenami energie?
4. Jak chce vláda ČR čelit sociálně-ekonomickému rozpadu společnosti v důsledku nepřijatelných cen elektřiny, kterou nedávno energetický expert Václav Bartuška správně označil za veřejný statek?
5. Je si vláda ČR vědoma faktu, že uvažované nahrazování uhlí ruským zemním plynem je lobbisticky prosazovaným drahým, emisně nesmyslným a ekonomický a politicky nepřijatelným hazardem?
6. Dokáže nová vláda ČR změnit dosavadní alibistický a národohospodářsky nepřijatelný postoj předchozích vlád k (ne)výstavbě nových jaderných bloků jako v ČR jediné alternativě budoucího nutného nahrazení energetického uhlí a efektivního plnění dekarbonizačních plánů?
Milan Smutný
Solární lobbisté chtějí ještě větší tunel do veřejných financí než ten současný
Solární elektrárny se od 2022 díky dotačním miliardám dostaly opět na výsluní. Nyní ČEZ a další chtějí stavět opět velké FVE. Snaha solární lobby získat pro ně provozní dotace je pokusem o nový obří tunel do veřejných financí.
Milan Smutný
Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů
Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.
Milan Smutný
Za e-autem v Německu zůstávají emise CO2 emise dvakrát vyšší než ze spalovacích motorů
Klíčovým prvkem dekarbonizační ideologie EU je nadirigovaný přechod na povinnou elektromobilitu od roku 2035. Ovšem emise CO2 z čistě elektrických vozů jsou však podle německé analýzy dvakrát vyšší než u spalovacích aut.
Milan Smutný
Zazvonil zvonec a pohádkám o čisté elektromobilitě v EU je konec
V pondělí večer 4. března vybuchla v sídle EU v Bruselu bomba, aniž by si toho klíčová média všimla: Evropský parlament přijal na návrh Evropské komise usnesení, že elektrické auto není automaticky klimaticky neutrální auto.
Milan Smutný
Kolapsem uhlí ve volebním roce 2025 hrozí dokonalá bouře v energetice i ekonomice Česka
Když se za těžké tlakové níže sejdou všechny nepříznivé faktory, říkají meteorologové takové přírodní katastrofě dokonalá bouře. Stejnojmenný film je strhujícím vzdáleným dramatem na moři, ale katastrofa energetiky Česka se blíží.
Milan Smutný
Nové reaktory by měli postavit Jihokorejci, Francouzi své projekty časově nezvládají
Veřejná debata o výstavbě nových jaderných reaktorů jako podmínky další prosperity ČR nabývá s blízkým výsledkem na síle. S ohledem na reference bude jihokorejská KHNP nepochybně lepší volbou než francouzská EdF.
Milan Smutný
Vedení EU doporučuje a prosazuje zelenou chudobu obyvatelstva členských zemí
U předáků EU i vlád členských zemí nastoupila po opojení ze zelené tranzice kocovina. Zelený ráj je v nedohlednu, obří náklady dekarbonizace devastují rozpočty států a peněženky voličů. Rozjetá mašina ideologie Green Deal skřípe.
Milan Smutný
Německu hrozí změnit se z „motoru EU v muzeum prosperity“
I když v německých mainstreamových médiích nadále převládá podpora zelené tranzice Německa pod proslulým názvem Energiewende, v zemi roste nevole nad obrovskými náklady na dekarbonizaci, které politici před voliči skrývali.
Milan Smutný
Pachuť z oslavných tirád na německé občasné zdroje energie
Média široce komunikovala zprávu o tom, jak v r. 2023 Německo vyrobilo už 55 % elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Výsledek deklasuje pokles ekonomiky, drahá energie a závislost na emisních zdrojích a dovozu elektřiny.
Milan Smutný
Přijetí eura za vládu ČR a další státní instituce jejich domácí úkoly neudělá
Novoroční projev prezidenta oprášil léta zanedbané téma přijetí společné měny euro v ČR. Strhla se politická i mediální mela. Je to naprosto zástupný problém místo řešení daleko naléhavějších otázek ekonomiky a společnosti.
Milan Smutný
S koncem německých dotací e-aut se smráká i nad konceptem násilné elektromobility v EU
Německo, vůdčí země přechodu na světlé zelené zítřky, narazila. Došly dotační peníze. S tím současně nastává soumrak násilně prosazované elektromobily v celé Evropské unii.
Milan Smutný
COP28 v Dubaji: cirkus jalových proklamací, falešné morálky a pokrytectví
28. pokračování konference OSN o klimatu v Dubaji končí. Delegáti z 200 států jedou domů. Poprvé v historii konferencí COP se v závěrečném dokumentu hovoří o nutnosti konce fosilních paliv. Jejich spotřeba však ve světě roste.
Milan Smutný
Petice a výzva vládě k zajištění bezpečné a cenově dostupné elektřiny
Spolek Realistická energetika a ekologie sepsal petici,v níž návrhem konkrétních kroků vyzývá vládu, aby přijala všechna nezbytná opatření pro zajištění bezpečné, soběstačné a cenově dostupné elektrické energie v České republice.
Milan Smutný
Prestižní studie USA: LNG je pro planetu emisně mnohem horší než spalování uhlí
Mezi experty na energetiku vybuchla atomovka. Přední vědec z Cornellovy univerzity v USA v analýze konstatoval, že LNG je pro planetu kvůli úniku metanu emisně mnohem horší než spalování uhlí. EU včetně Česka přitom na LNG sází.
Milan Smutný
Německo v dotacích energie sabotuje Green Deal, Česko své podniky chránit nemíní
Německá vláda zadotovala na příští roky všechny své výrobní podniky poklesem spotřební daně z elektřiny téměř na nulu. Green Deal tak sabotuje. Vláda ČR tuzemské firmy bez podpory vystaví zničující konkurenci a Green Deal plní.
Milan Smutný
Fialův nákup potravin v Německu dokládá naprostou bezradnost koaliční vlády
Všechna média si všimla zprávy, kterou premiér Fiala rozšířil na sociálních sítích, když sám po nákupu v Bavorsku a Česku zjistil, že tytéž potraviny jsou v Německu levnější. Analýza jejich kvality by byla pro Česko ještě horší.
Milan Smutný
Proč v Česku nemůže vzniknout gigafactory na výrobu baterií elektroaut
Koncern VW dnes oznámil – a česká vláda potvrdila – že nemá zájem postavit u Plzně novou továrna na baterie pro elektrická auta. Prudce klesající zájem o elektromobily a drahota elektřiny v Česku to znemožňují.
Milan Smutný
Dle tarifů ERÚ zdraží elektřina o desítky procent a vláda tedy lže, že nikoli
Kolem „návrhu“ regulovaných cen elektřiny od Energetického regulačního úřadu nastal dle očekávání obrovský rozruch. Vyplývá z něj významný růst cen elektřiny, v D02d o 28 %. Vláda to hned v rozporu s fakty popřela.
Milan Smutný
Kapacita baterii elektroauta nepatří až tak zcela majiteli vozu
Kvůli vypínání stabilních zdrojů elektřiny politikou dekarbonizace se rýsuje brzký deficit elektřiny v síti zemí EU. S pomocí baterií elektroaut se má tento deficit významně zmenšit. Ovšem na úkor mobility majitelů elektromobilů.
Milan Smutný
Ministři Fialovy vlády se bojí občanům říkat pravdu i o drahé elektřině
S pohledem na zadlužení ČR musely dosud dotované položky cen elektřiny přejít na občany a podniky. Nedůstojným lavírováním kolem faktu, že nakonec vše zaplatí spotřebitelé, vláda doložila, že nechce občanům říkat pravdu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 120
- Celková karma 36,83
- Průměrná čtenost 2384x